Palvelumuotoilu - innovoi, suunnittele ja kehitä palvelusi uudelle tasolle

12.09.2017 - 24.10.2017

Tabs

Yleistä tietoa

Syyskuussa alkavassa Palvelumuotoilu-koulutuksessa on enää muutama paikka vapaana. Ole hyvä ja ota suoraan yhteyttä, jos haluat tulla mukaan. Lokakuussa alkavaan toteutukseen voit ilmoittautua täältä.

Muut vuoden 2017 Palvelumuotoilu-koulutukset:
31.10.-13.12. Lue lisää ja ilmoittaudu

Palvelumuotoilu eli Service Design tarkoittaa palvelujen innovointia, suunnittelua ja kehittämistä hyödyntäen muotoilussa kehitettyjä menetelmiä.

Koulutuksen hyödyt

  • Omaksut asiakaskeskeisen lähestymistavan palvelujen kehittämiseen.
  • Saat kattavan käsityksen palvelumuotoilusta, palvelumuotoilun tarkoituksesta ja käyttömahdollisuuksista.
  • Opit palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheet ja löydät eri vaiheisiin sopivat menetelmät.
  • Saat käytännön kokemusta palvelumuotoilun menetelmien käytöstä ja soveltuvuudesta organisaatiosi tarpeisiin.
  • Koulutus auttaa tarkastelemaan palvelukehitystä taloudellisen kannattavuuden näkökulmasta.

Kenelle palvelumuotoilu sopii?

Palvelumuotoilua voivat soveltaa palvelujen kehittäjät koulutustaustasta riippumatta.

Koulutus on tarkoitettu monialaiselle osallistujajoukolle toimialasta riippumatta. Voit olla markkinoinnin, palvelukehityksen tai liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen - tai vaikkapa muotoilija.

Miksi osallistua Aalto PRO:n Palvelumuotoilu-koulutukseen?

Opetuksemme pohjautuu aina uusimpaan kansainväliseen akateemiseen tietoon ja erittäin vankkaan käytännön kokemukseen. Alan edelläkävijöinä koulutamme palvelumuotoilua jo kymmenettä vuotta. Tänä aikana ala on kehittynyt valtavasti ja käsittelemme perusasioiden lisäksi aina uusimpia virtauksia.

Koulutuksemme etu on siinä, että saat aiheesta kattavan kokonaiskäsityksen; viitekehys ja käsitteet tulevat selviksi ja pääset itse kokeilemaan eri vaiheisiin parhaiten sopivia menetelmiä. Koulutuksessa jaetaan sisältöjen lisäksi myös paljon hiljaista tietoa. Sen aikana on hyvä aloitella palvelumuotoilun toteuttamista omassa organisaatiossa tai saattaa aiemmat sekalaiset kokeilut ruotuun ja ajan tasalle. Saat koulutuksen myötä varmuuden tekemiseesi.

Koulutuksessa näkökulma ei ole kanavasidonnainen.

Palvelumuotoilu ja koulutuksen tavoite

Koulutuksen käytyäsi pystyt osallistumaan täysvaltaisesti palvelumuotoiluprosessiin.

Palvelumuotoilu on prosessi ja sen kussakin vaiheessa käytettävät menetelmät muodostavat nelipäiväisen koulutuksen rungon. Sisältö painottuu tarjooman kehittämiseen. Koulutuksen jälkeen ymmärrät myös miten palvelumuotoilu kytkeytyy organisaation liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja osaat kuvata palvelun tuotantomallin. Lisäksi syvennymme palvelumuotoilun implementoinnin kysymyksiin. Koulutuspäivien aikana teemme runsaasti harjoituksia, joiden avulla saat selkeän käsityksen menetelmien käytöstä. Työskentelet paljon ryhmässä ja tuemme verkottumistasi muiden ammattilaisten kanssa.

Koulutuspäivät

Koulutuksessa on neljä opetuspäivää: tiistai 12.9., tiistai 3.10., maanantai 23.10. ja tiistai 24.10.2017. Työskentelemme klo 9-16. Aamiainen on tarjolla klo 8.30. Yhden päivän päätteeksi teemme vierailun palvelumuotoilutoimistoon, jolloin päivä päättyy klo 18.00.

Miksi palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilun avulla on mahdollista löytää asiakkaiden piileviä tarpeita ja toiveita.

Palvelujen yhteiskunnallinen merkitys on kasvanut. Niiden osuus tuotannosta on jo yli kaksi kolmasosaa. Yrityksissä palveluiden systemaattista tuotekehitystä ja tutkimusta on kuitenkin tehty vasta vähän. Samaan aikaan muotoilutoiminnan tehtäväkenttä on laajentunut tuotekehityksestä muille yritystoiminnan alueille kuten strategiatyöhön, kuluttajan tuntemukseen ja käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun sekä viestintään. Tässä tilanteessa on syntynyt palvelumuotoilu.

Asiakkaan palvelukokemus suunnitellaan käyttäjälähtöisesti siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palvelun tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Muotoilun määritelmä laajenee tuotekeskeisyydestä kokonaisvaltaisten kokemusten, prosessien ja systeemien suunnitteluun. Vertailukohtaa on usein haettu teatterista: suunnitellaan miten palvelu toteutuu asiakkaalle "näyttämöllä" ja miten se rakennetaan "kulisseissa". Kokonaisuus saadaan toimimaan elämyksellisesti ja tuottavasti. Menetelmää sovelletaan yritysmaailman lisäksi menestyksekkäästi myös yhteiskunnallisten palvelujen kehittämiseen.

KOULUTTAJAT

Lue lisää kouluttajat-välilehdeltä

Juha Kronqvist

Tutkija, Aalto-yliopisto
Vanhempi palvelumuotoilija, Hellon

Juhalla on vuosien kokemus palvelujen ja asiakaskokemusten suunnittelusta laajasti eri toimialoille. Juha valmistelee myös alan väitöskirjaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Hänen mielestään palvelumuotoilun suurin uhka on sen kokema menestys.

Juho-Petteri Huhtala

Tutkija ja opettaja, Aalto-yliopisto

Juho-Petterin tutkimus- ja asiantuntemusalueita ovat innovaatiot, liiketoimintamallien kehittäminen, strateginen markkinointi sekä markkinatutkimus. Viimeisen neljän vuoden aikana hän on keskittynyt tutkimuksessaan mm. liiketoimintamallien evoluutioon matuureilla toimialoilla (esim. media- ja telekommunikaatioalat).

Marika Järvinen

Kehitysjohtaja, FinnMedi Oy

Marikan työn kantavana ajatuksena on tukea organisaation oman kehittämiskyvykkyyden kasvattamisessa siten, että organisaatiossa käynnistyy jatkuvan kehittämisen toimintamalli. Toimintamalli tähtää asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa tapahtuvaan palvelujen innovatiiviseen yhteissuunnitteluun. Tavoitteena on käyttäjäkokemukseltaan korkeatasoiset ja taloudellisesti rakennetut palvelut.

Ida Rainio

Vanhempi palvelumuotoilija, Hellon

Ida Rainio työskentelee Hellon Oy:ssä vanhempana palvelumuotoilijana. Idan erityisosaamista ovat kanavariippumattomien asiakaskokemusten muotoilu ja luova yhteissuunnittelu. Idalla on yli kymmenen vuoden kokemus asiakaslähtöisten palveluiden ideoinnista, viestinnän sisältömuotoilusta ja konseptoinnista. Hän on arvostettu ja pidetty palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen viestinnän kouluttaja.

Kiinnostaako Palvelumuotoilu? Lue aiheesta lisää Aalto Leaders' Insightista:

 

Palvelumuotoilun voima: RAY:n asiakas mukaan suunnittelemaan tuotetta

“Palvelumuotoilun keinojen käyttöön ottaminen on meillä vaikuttanut eniten siihen, että asiakkaita on otettu mukaan palveluiden kehittämiseen", kertoo Petri Huikko Raha-automaattiyhdistyksestä (nykyisin Veikkaus). Lue lisää »

Palvelumuotoilun voima: Finnkinon asiakas mukaan suunnittelemaan tuotetta

”Siinä kuulee suoraan asiakkaan suusta, mikä toimii ja mikä on pielessä” – Finnkinon henkilöstöjohtaja Pia Rautio kertoo miten palvelumuotoilu on tuottanut uusia ideoita ja parempaa laatua. Lue lisää »

Palvelumuotoilulla syvällistä asiakasymmärrystä

Palvelumuotoilun tutkimusmenetelmien avulla on mahdollista hankkia syvällistä, laadullista asiakasymmärrystä. Toimittaja Reetta Räty teki kierroksen muutamassa helsinkiläisessä palvelumuotoilutoimistossa ja kuuli esimerkkejä palvelujen prototypoinneista. Lue lisää »

Mitä ovat hyvät asiakaskokemukset ilman mummokaakaota?

Aalto University Executive Educationin viestintäpäällikkö Kati Kiviniemi kirjoittaa ylivertaisesta asiakaskokemuksesta, läsnäolosta ja tilannetajusta, jonka mummo kaakaoineen ymmärsi ja jonka eteen jokaisen yrityksen on jo tehtävä töitä. Lue lisää »

Asiakas keskiöön ja elitismi romukoppaan

Suomen Kansallisoopperan tuotantojohtaja Timo Tuovila kertoo blogissaan, miten he lähtivät etsimään asiakasymmärrystä niin johtoryhmän kuin koko talon voimin. Kulttuurilaitoksissa pelkkä korkealaatuinen esitys ei enää riitä, vaan koko asiakaskokemuksen tulee olla korkealaatuinen. Lue lisää »

Palvelumuotoilusta on tullut salonkikelpoista

Palveluiden kehittäminen muotoilun menetelmiä hyödyntäen niin, että syntyy liiketoiminnallista lisäarvoa tai muuta vaikuttavuutta, on tänä aikana tullut yleiseen tietoisuuteen. Mutta mikä palvelumuotoilussa sitten on uutta? Tähän vastaa Aalto PRO:n Competence Manager Elisabeth Pesola. Lue lisää »

Lisätietoja:
896
1298
1299
1301
1879

LATAA ESITE

Aalto PRO käyttää lomakkella annettuja tietoja markkinointiin. Lataamalla esitteen hyväksyt tämän. Katso lisätietoja käytännöistämme.

Kiinnostaako palvelumuotoilu?

Kerromme mielellämme lisää. Jätäthän yhteystietosi alle, niin olemme sinuun yhteydessä.

Kiitos yhteydenotosta

Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.