Energia-ala tarvitsee palveluosaamista

Energia-alalla jyrää muitakin suuria muutosvoimia kuin ilmastonmuutoksen torjunta.

Heidi Hammarsten, 03.10.2016

Alalla tarvitaan lisää palvelu- ja innovaatio-osaamista, sanoo Energiateollisuus ry:n uusi toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

Ei ole uutinen, että ilmastonmuutoksen torjunta on megatrendi, joka vaikuttaa energia-alan kehitykseen vielä pitkään. Mutta alaa ravistavat muutkin muutosvoimat, painottaa Energiateollisuus ry:n tuore toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

Energiankäytön ohjaus digitalisoituu ja käyttö ohjautuu mahdollisimman edullisen energian hinnan mukaan.

Ilmastonmuutoksen rinnalle nousee muita muutostekijöitä, kuten teknologian murros, kansainvälinen kilpailu ja kuluttajan nousu. Digitalisaatio tuo aivan uudentyyppisen energiamaailman. Lisäksi asiakas ja uudenlaiset palvelut nousevat liiketoiminnan keskiöön, Leskelä kuvaa.

Diplomi-insinööri Leskelä on tottunut urallaan katsomaan tulevaisuuteen. Työuran alku liittyi ilmansuojeluratkaisuihin silloisessa Imatran Voimassa, Energiateollisuus ry:n palveluksessa hän on aiemmin vastannut muun muassa tutkimuksesta ja kehityksestä. Näin hän on ollut mukana tekemässä myös energiateollisuuden 20-30 vuoden päähän ulottuvia skenaarioita.

Teknologian murros tarkoittaa, että digitalisoituminen ja teollinen internet tulevat myös energia-alalle. Tapa sekä tuottaa että kuluttaa energiaa muuttuu. Energiankäytön ohjaus digitalisoituu ja käyttö ohjautuu mahdollisimman edullisen energian hinnan mukaan.

Sähkön hinta ohjaa käyttöä

Teollinen internet voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pakastin ei kytkekään kompressoria päälle, kun lämpöanturi osoittaa tiettyä lukemaa, vaan kompressori pitää lämpötilan tietyissä rajoissa ja painottaa käyttöä silloin, kun sähkön hinta on edullista.

Tämä uusi teknologia itse asiassa ajaa myös kuluttajistumista ja entistä palvelulähtöisempää liiketoimintaa. Toiminta ei ole enää tuotanto- vaan palveluvetoista.

Perinteinen toimintamalli on ollut myydä pienellä katteella paljon energiaa, eli kilpaillaan marginaalilla ja volyymilla. Tämä malli ei kestä kovin paljon asiakaspalvelua. Uudessa maailmassa pitää mennä asiakkaan luokse ja kysyä, miten häntä voi auttaa, Leskelä kuvaa.

Millaisia uusia palveluita meillä sitten on 10-15 vuoden kuluttua – sitä ei voi vielä tietää, sanoo Leskelä.

Mutta energiayritysten on kiireen vilkkaa opeteltava ymmärtämään kuluttajien tarpeita ja kehittämään palveluita kokeilujen kautta.

Satsaukset palvelukehitykseen kasvavat

Tälle alalle on uutta, että voi kehittää kymmenen palvelua ja vain yksi niistä lyö leiville. Perinteisesti ei ole tehty isolla rahalla itse tuotekehitystä, mutta nyt satsaukset palvelukehitykseen kasvavat.

Voiko tietomassoja hyödyntää yhdessä ja miten tieto siirtyy yritykseltä toiselle?”

Uusia palveluita syntyy Leskelän mukaan usein niin, että eri alojen osaamisia risteytetään: esimerkiksi sähköverkon, kaukolämpöverkon ja internetin osaamista. Kumppanuus- ja alihankintaverkostoissa toimiminen on myös tärkeä taito uudessa maailmassa.

Vaikka asiakaskeskeisyys ei perinteisesti ole ollut energiayhtiöiden valtti, lähtötilanteessa on hyvätkin puolensa.

Kaikki kotitaloudet ovat joka tapauksessa energiayhtiöiden asiakkaita. Valtavat tietokannat ovat siis jo olemassa, mutta on mietittävä miten niitä voi hyödyntää palvelukehityksessä. Tähän liittyvät myös asiakastietojen vaihdot esimerkiksi sähkön toimittaja- ja jakeluyhtiöiden välillä – voiko tietomassoja hyödyntää yhdessä ja miten tieto siirtyy yritykseltä toiselle, Leskelä pohtii.

Irti fossiilisten polttoaineiden haitoista

Entä sitten se ilmastonmuutoksen torjunta? Fossiilisista energialähteistä, tai ainakin niiden haitoista on päästävä eroon, tiivistää Leskelä.

Suomen iso kysymys on öljy ja sen käytön korvaaminen. Öljy on ylivoimaisesti suurin päästölähde. Muutos ei ole kivuton prosessi, mutta se on vääjäämätön.

Leskelä uskoo, että liikenne siirtyy fossiilisista polttoaineista sähköiseksi.

Kun sähköautot valtaavat tiet, edessä on aikamoinen uusien palveluntarjoajien maailma. Tulossa on myös ehkä jakamistaloutta tai itseohjautuvia autoja.

Perehdy energia-alan toimintaympäristön muutosnäkymiin Aalto PRO:n Energy Business Professionals -koulutusohjelmassa. Ohjelma on suunniteltu yhdessä Energiateollisuus ry:n ja energia-alan organisaatioiden kanssa. Lue lisää 

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Energia-ala tarvitsee palveluosaamista

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojapolitiikka.