Koeta oppia jotain kaikesta ja kaikki jostakin

Next Gen Marketing Professionals -ohjelman osallistujat Krista Keinonen ja Laura Tihaja (kuvassa vas.) pohtivat oppimista ja osaamista.

Laura Tihaja ja Krista Keinonen, 19.11.2018

“Oppiminen on tietojen, taitojen tai tapojen omaksumista. Oppiminen voi tapahtua joko opiskelemalla, opettelemalla tai harjoittelemalla, tai kokemuksen, esimerkin tai ympäristön vaikutuksen kautta.” (Kielitoimistonsanakirja.fi)

Oppimista on monenlaista, niin kuin sanakirjakin sen määrittelee. Ei pelkästään opiskelua, mutta myös observointia, virheen ja erheen kautta oppimista, esimerkin seuraamista jne. Oppimista tapahtuu myös tiedostamatta esimerkiksi nukkuessa.

Varmasti moni pystyy allekirjoittamaan, että oppimisen riemu on melkein käsin kosketeltavaa, kun aihe on itselle kiinnostava. Me Next Gen Marketing Professionals -ohjelman traineet olemme uteliaita ja meillä on valtava oppimisen halu. Sisäisen motivaation vallitessa uteliaisuus on maksimaalisella tasolla, aistit ovat herkempiä ja näin havainnoimme enemmän.

Opiskele kuin eläisit ikuisesti, ja elä kuin kuolisit huomenna

Kiinnostavimpia ohjelman työpaikkailmoituksessa mainituista teemoista olivat strateginen brändin johtaminen ja tuotteen lanseeraus. Mielenkiintoiset yritykset ja projektit houkuttelevien aihepiirien ympärillä saivat meidät hakemaan ohjelmaan. On ollut kiehtovaa päästä oppimaan mielenkiinnon kohteistamme lisää käytännössä. Vaikka uuden oppiminen riemastuttaa, se vie myös energiaa. On tärkeä muistaa, että oppiminen tapahtuu enemmänkin pyrähdyksissä kuin tasaisesti koko ajan. Oppimiskapasiteetin ylikuormittuessa täytyy välillä pysähtyä, levätä ja reflektoida aikaisemmin opittua.

Pääsemme seuraamaan monipuolisesti yli organisaation matriisirakenteiden erilaisia projekteja, päätöksentekotilanteita ja työnkuvia."

Yksi tärkeimmistä ja antoisimmista asioista, joita Next Gen Marketing Professionals -ohjelma tarjoaa meille, on oppiminen. Aalto EE järjestää meille muun muassa koulutusta, jossa syvennymme markkinoinnin eri osa-alueisiin ja kuumimpiin ajankohtaisiin alan trendeihin. Koulutuksissa pääsemme kollegoidemme ja muiden ohjelmaan osallistuvien kanssa oppimaan aiheista ja työkaluista, joita voimme hyödyntää nyt ja tulevaisuudessa erilaisissa työtehtävissä sekä -projekteissa. Trainee-asemamme yrityksissä on hedelmällinen, sillä pääsemme seuraamaan monipuolisesti yli organisaation matriisirakenteiden erilaisia projekteja, päätöksentekotilanteita ja työnkuvia.

Oppiminen on ikuista

Voimme oppia paljon kokeneilta kollegoiltamme kuuntelemalla, havainnoimalla, mutta myös kyseenalaistamalla heitä. Välillä juuri jälkimmäisistä hetkistä saattaa syntyä ne rikastuttavimmat keskustelut ja uuden idean siemenet. Oppiminen on vastavuoroista  - voimme tarjota konkareille erilaista ja uutta näkemystä asioihin.

Me traineet tapaamme toisiamme epäsäännöllisen säännöllisesti ja yleensä polttavimpina kysymyksiä ovat “Miten menee?” ja “Mitä projekteja sinulla on käynnissä?”. Nämä tapaamiset ovat arvokkaita, sillä kokemusten vertaaminen ja tuen saaminen samassa tilanteessa olevilta on ensiarvoisen tärkeää. Välillä tapaamisissamme lamppuja syttyy ja oppimista tapahtuu ihan huomaamatta, vahingossa.

Kaikki on vaikeaa ennen kuin se on helppoa

Oppiminen tapahtuu siis monenlaisten tapojen kautta. Tässä yhdistyvät monipuolisesti tietojen, taitojen ja tapojen omaksuminen, jotka ovat tämän koulutusohjelman hienouksia. Next Gen Marketing Professionals -ohjelma on ollut tähän mennessä huikea oppimismatka, emmekä malta odottaa niitä asioita, joita tulemme vielä ohjelman aikana oppimaan. Me traineet olemme erikoisessa asemassa: käymme luennoilla, työskentelemme yrityksille ja tapaamme mentoreita sekä toisiamme intensiivisessä ohjelmassa. Ainoastaan muut osallistujat voivat todella ymmärtää, mitä käymme läpi.

Krista Keinonen ja Laura Tihaja osallistuvat Aalto EE:n Next Gen Marketing Professionals -ohjelmaan.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Koeta oppia jotain kaikesta ja kaikki jostakin

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Käytämme tietojasi markkinoinnissa, jotta voimme pitää sinut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseemme sinua edistämään uraasi. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojapolitiikka.