Aalto MBA:ssa syntyy myös startup-yrityksiä

Aalto MBA edistää tunnetusti urakehitystä – mutta ohjelman aikana syntyy myös lupaavia startup-yrityksiä. Kaisa Savola, Erdal Kilinc ja Aku Wilenius kertovat tarinansa.

Joanna Sinclair, 07.06.2019

"Kristiina Mäkelän strategisen HR:n moduulissa tuntui, kuin lamppu olisi syttynyt päässäni. Idea yritykselleni syntyi sillä hetkellä," Kaisa Savola kuvailee.

Ennen MBA-opintojaan Savola oli työskennellyt yli 15 vuoden ajan muun muassa SAP:n, jakelun ja logistiikan parissa. Talent management oli aina kiehtonut Savolaa. Tuolla käänteentekevällä hetkellä hän tiesi voivansa olla suunnanmuuttaja alalla.

”Oivalsin ratkaisun minua pitkään askarruttaneeseen kysymykseen: tiesin, kuinka henkilökohtaisen kehittymisen prosessi voidaan korjata. Tajusin, että tämä on minun juttuni. Tätä minä haluan tehdä”, Savola kertoo.

Idean saatuaan Savola perusti Talbitin. Talbit tarjoaa organisaatioille helppokäyttöisen alustan, joka yhdistää esimiehet ja työntekijät uudella tavalla ja auttaa luomaan avoimemman, innostavamman ja tavoitehakuisemman työkulttuurin. Pilvipohjaisen palvelun avulla voi suunnitella ja visualisoida työntekijöiden kehittymissuunnitelmat ja tavoitteet: kehittää työntekijöiden kyvykkyyttä pala palalta.

Strategisen HR:n moduulissa tuntui, kuin lamppu olisi syttynyt päässäni. Idea yritykselleni syntyi sillä hetkellä."

Marraskuussa 2018 perustetun Talbitin neuvonantajina toimii joukko Savolan MBA-ryhmän jäseniä. Nyt yrityksellä on käyttäjiä jo Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa ja Suomessa ja palvelu saa erinomaista palautetta.

”Toimitusjohtajan rooliin kasvaminen, tiimin rakentaminen ja asiakkaiden hankkiminen – MBA teki kaikesta tästä paljon sujuvampaa. Jokaisesta MBA-moduulista on ollut arvokasta apua yrittäjyyden polulla. Fabian Sepulvedan ja Will Cardwellin vetämä New Venture Workshop on hyvä esimerkki: ammensin siitä todella hyödyllisiä oppeja yrittäjyyden tueksi”, Savola sanoo.

Ilmaista konsultointia huippuammattilaisilta

Käytännössä Aalto MBA antaa sinulle kaikkein arvokkainta johtotason konsultointia ilmaiseksi , Erdal Kilinc huomauttaa.

Kilincin yritys Deal Room on digitaalinen alusta, joka parantaa tilaisuuksissa järjestettyjen tapaamisten tehokkuutta jopa viisinkertaisesti. Deal Roomin avulla ihmiset voivat sopia tapaamisia, verkostoitua ja tavata kasvokkain. Kaksi vuotta sitten markkinoille tuotua palvelua on käytetty jo yli 60 tapahtumassa Yhdysvalloissa, Thaimaassa ja yli 15 Euroopan maassa. Palvelu saa ripeästi kasvavalta asiakaskunnalta erittäin innostunutta palautetta.

”Meidän tavoitteenamme on yhdistää ihmisiä. Deal Roomissa on ennen kaikkea kyse arvon luomisesta ihmisille, inhimillisestä pääomasta”, Kilinc toteaa.

MBA laajensi verkostoani ja yhdisti minut ekosysteemiin, joka auttoi kasvattamaan yritystä.”

Kilinc kertoo saaneensa MBA-opinnoista arvokasta apua yritystoimintansa alkutaipaleella. Hän käytti Deal Roomia tapausyrityksenä kaikissa moduuleissa, niin valinnaisten kuin kaikille yhteisten kurssien aikana. Kilinc kehuu vuolaasti ryhmäänsä ja väittää itse toimineensa usein vain fasilitaattorina, avaten ovia kansainvälisille MBA-opiskelutovereilleen, jotka auttoivat muovaamaan yritystä.

”Tuotekehitys, liiketoimintasuunnitelma, markkinointi, hinnoittelu, kasvusuunnitelmat, strategia – minulla oli jokaiseen kysymykseen MBA-moduuli, jonka avulla pystyin kehittämään Deal Roomia. MBA myös laajensi verkostoani ja yhdisti minut ekosysteemiin, joka auttoi kasvattamaan yritystä”, Kilinc sanoo.

Startup-yrityksen kehittäminen MBA:n aikana

Aku Wilenius oli MBA-opinnot aloittaessaan työskennellyt monikansallisissa yrityksissä myynti-insinöörinä jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Kaksi viikkoa MBA-opintojen aloittamisen jälkeen Wilenius sai puhelinsoiton, jonka hän kertoo muuttaneen koko hänen elämänsä.

”Minulle esiteltiin loistava teknologiaidea ja pyydettiin mukaan perustamaan startup-yritystä. Oivalsin, että käsilläni oli ainutlaatuinen tilaisuus. Startupin kehittäminen käsi kädessä MBA-opintojen kanssa tarjoaisi mahdollisuuden viedä kaikki opit suoraan käytäntöön”, Wilenius muistelee.

Hänen yrityksensä, Caidio, on globaalina syntynyt teknologia-startup, joka hyödyntää tekoälyä ja IoT-sensoreita globaalin betonirakennusalan tarpeisiin. Yrityksen ratkaisu mahdollistaa betonin laatuongelmien tunnistamisen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa arvoketjua, joka puolestaan merkitsee tuntuvia säästöjä rakennusalan yrityksille.

Startupin kehittäminen käsi kädessä MBA-opintojen kanssa tarjoaisi mahdollisuuden viedä kaikki opit suoraan käytäntöön.”

Caidio ottaa nyt yrityksenä ensiaskeliaan ja ensimmäisiä pilottihankkeita käynnistetään Suomessa ja Kiinassa. Wilenius kertoo voineensa hyödyntää MBA:sta ammentamaansa tietoa yrityksen kehittämiseen heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

”Rahoituksen ja yrittäjyyden moduulit olivat erityisen arvokkaita – ja henkilökohtaisen kehittymisen prosessi on auttanut minua kasvamaan ammattilaisena ja voittamaan esteitä”, Wilenius alleviivaa.

Business Projektin voittajat

Wilenius, Kilinc ja Savola korostavat Aalto MBA:n tasoittaneen heidän kaikkien tietä yrittäjyyteen. Erityisesti Business Project – BP – nousee kolmikon puheissa esille tärkeänä merkkipaaluna.

BP:ssä jokaisella MBA-osallistujalla on mahdollisuus esitellä liiketoimintastrategiaan liittyvä haaste. Esiteltyjen ideoiden joukosta valitaan vuodesta riippuen 6-10 projektia voittajiksi.

Voittajaprojektit saavat ryhmän MBA-osallistujia työskentelemään pitkäjänteisesti haasteen parissa Aalto-yliopiston tutorin ohjaamina. Useimmiten voittajiksi valikoituu projekteja suurista, vakiintuneista yrityksistä, mutta myös mielenkiintoiset startupit voivat voittaa paikan auringossa.

Savola, Kilinc ja Wilenius aloittivat opintonsa peräkkäisinä vuosina Aalto MBA:ssa – 2016, 2017 ja 2018 – ja he kaikki onnistuivat voittamaan startup-ideoilleen paikan BP:ssä.

“Jokainen MBA-moduuli vauhditti yritystäni eteenpäin, mutta BP oli todellinen käännekohta. En ollut siihen mennessä vielä tunnistanut palvelun tuottamaa ylimääräistä arvoa. Fantastisen tiimini avulla kaikki loksahti kohdalleen ja Deal Roomin koko strategia kirkastui”, Kilinc tähdentää.

Jokainen MBA-moduuli vauhditti yritystäni eteenpäin, mutta BP oli todellinen käännekohta."

Savola kertoo Aalto EE:n maineen avanneen monia ovia Business Projectissa.

”Tiimini toteutti erittäin hyödyllisen markkinatutkimuksen Talbitille BP:n aikana. Kun lähestyimme yrityksiä Aalto MBA-opiskelijoina, saimme todella syvällistä ja arvokasta tietoa. Sitä olisi varmasti ollut hyvin vaikea saada muilla keinoin”, Savola pohtii.

”Aalto MBA lisää ehdottomasti uskottavuutta”, Kilinc vahvistaa. ”Ja jos yrityksesi voittaa paikan BP:ssä, saat myös läpikotaisesti tutkitun liiketoimintaidean ja Aalto EE:n asiantuntijoiden puoltaman liiketoimintamallin. Tästä on selvää etua sijoittajien kanssa keskusteltaessa.”

”Startup-yrityksen toimitusjohtajan suurimpia haasteita on rahoituksen turvaaminen yritykselleen. Aalto MBA:sta on tämänkin haasteen selättämisessä selvää hyötyä”, Wilenius korostaa.

Aalto MBA on käänteentekevä liikkeenjohdon ohjelma yksilöille, jotka haluavat saada uusia mahdollisuuksia urakehitykseensä sekä uudistaa kykyään kehittää ja johtaa liiketoimintaa. Joustava, osa-aikainen tutkintorakenne mahdollistaa osallistujien käydä kokopäivätöissä opintojen ohella. Lue lisää ohjelmasta.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Aalto MBA:ssa syntyy myös startup-yrityksiä

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Käytämme tietojasi markkinoinnissa, jotta voimme pitää sinut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseemme sinua edistämään uraasi. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojapolitiikka.