Podcast: Kriisi on laiskalle johtajalle kätevä: muutosta ei tarvitse erikseen perustella

Aalto EE:n toimitusjohtaja, Professor of Practice Pekka Mattila sanoo, että transformaation keskellä johtajan pitää osata strateginen aistiminen. ”Se missä mennään helposti vikaan on, että katsotaan vain perinteisiä kilpailijoita ja uskollisimpia omia asiakkaita. Todellisemman kuvan saisi, jos viettäisi aikaa asiakkaiden kanssa, jotka lähtivät, tai eivät ole edes miettineet meille tulemista.”

Reetta Räty, 13.06.2019

Tässä Aalto Leaders' Insightin podcast-jaksossa puhutaan transformaatiosta, eli siitä tilanteesta, jossa yrityksen tai organisaation pelilaudalla ja toimintaympäristössä moni asia muuttuu samaan aikaan: asiakkaiden halut muuttuvat, ja kilpailuasetelma muuttuu esimerkiksi niin, että kilpailua tulee myös muualta kuin perinteisiltä suunnilta.

Mattila ottaa esimerkiksi lentoalan: halpalentoyhtiöt ja matkailun lisääntyminen ovat muuttaneet bisnestä olennaisesti sekä hinta- että laatukilpailun osalta.

”Moni organisaatio uudistuu vasta kriisin kautta. Kriisi on laiskalle johtajalle kätevä: kaikki näkevät, että nyt sattuu, on pakko muuttua”, Mattila sanoo.

Ihmiset jaksavat yllättävän hyvin pitkiäkin aikoja, jolloin moni asia on auki, jos on vahva näkemys siitä, että sillä mitä me tehdään, on väliä."

Muutos aiheuttaa epävarmuutta ja sekaannustakin. Miten ihmiset pidetään motivoituneena?

”Ihmiset jaksavat yllättävän hyvin pitkiäkin aikoja, jolloin moni asia on auki, jos on vahva näkemys siitä, että sillä mitä me tehdään, on väliä. Merkitykseen ja tarkoitukseen pitää palata aina uudestaan.”

Transformaatiossa on tärkeää saada oikeat ihmiset organisaatiossa jo varhaisessa vaiheessa muutosten taakse. Tähän tarvitaan sekä keskeisessä asemassa olevia työntekijöitä että mielipidejohtajia.

”Johtaminen on ensisijassa viestintätyötä”, Pekka Mattilla sanoo. ”Se on markkinointi-, myynti-, ja viestintätyötä.”

Muut suomenkieliset podcastit löydät alta. Englanninkielistä kuunneltavaa löydät täältä.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Podcast: Kriisi on laiskalle johtajalle kätevä: muutosta ei tarvitse erikseen perustella

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Käytämme tietojasi markkinoinnissa, jotta voimme pitää sinut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseemme sinua edistämään uraasi. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojapolitiikka.