Viisi kultaista neuvoa: miten huomioida juridiikka projekteissa

Juridisten asioiden onnistunut huomioiminen luo rauhallista perustaa projekteille. Tomi Merenheimo, osakas, asianajaja Magnusson Law:sta jakaa viisi neuvoa.

Tomi Merenheimo, 06.02.2020

1. Mistä riidat syntyvät? 

Riidat eivät synny sopimuksista vaan pettymyksistä johonkin osa-alueeseen itse toiminnassa. Huonosti tehdyt sopimukset, eli käytännössä puutteelliset tai epäselvät sopimukset toki osaltaan vaikeuttavat asioita, mutta pääsyy riitaan on aina pettymys joko hintaan, aikatauluun tai lopputulokseen. Pidä siis huoli että sopimus on ehdoiltaan selkeä ja kiinnitä huomiota sopimuskohtiin, jotka vaikuttavat sopimuskohteen rakentumiseen käytännössä sekä aikatauluun ja hinnoitteluun.   

2. Tiimit ratkaisevat 

Kiinnitä huomiota projektitiimeihin. Ei pelkästään oman yhtiösi projektitiimiin vaan kaikkien tarpeellisten osapuolten projektitiimeihin. Kykenevätkö ne huolehtimaan kyseisen osapuolen velvoitteista? Projekti on yhteinen ponnistus. Jos yksi epäonnistuu, koko projekti epäonnistuu. Sopimukseen tulee neuvotella selkeä velvoite asiansaosaavan/sopivan tiimin asettamisesta projektiin.  

3. Sopimus on päivittäinen työkalu 

Sopimusta ei laiteta ”kassakaappiin”, eikä sitä ”oteta käyttöön vain, jos tulee riitaa”. Se on työkalu projektille ja sitä pitää läpikäydä koko projektin ajan. Toteutuvatko tavoitteet? Ovatko kaikki osapuolet huolehtineet sovituista asioista? Mitä tehdään, jos ei huolehdita? Seuraamuksista pitää olla selkeä ehto sopimuksessa.  

4. Reklamaatio, vahva väline projektin onnistumiselle 

Reklamoi. Suuri väärinymmärrys on reklamaation asema sopimuskumppanien välillä. Reklamaation tarkoituksena on kiinnittää huomiota sopimuskumppanin virheeseen, jotta sopimuskumppani voi korjata sen ja projekti voi siis onnistua. Reklamaation tavoite on positiivinen, ei negatiivinen. Mitä aiemmin reklamaatio annetaan, sen parempi projektille. Toki reklamaatiolla on myös kirjallisen huomautuksen juridinen vaikutus, joka myös voi olla merkittävä riidanratkaisumenettelyssä. Ensimmäinen reklamaatio voi olla ystävällinen mutta selkeä. Sitä ei tarvitse edes nimetä reklamaatioksi vaan esim. ”tarkistuspyyntö”. Kiinnitä huomiota sen selkeyteen ja vaadi selkeitä korjauksia. Voit myös tarjota apua. 

5. Viestintää. Lisää viestintää 

Mitä paremmin ja enemmän viestit, sen paremmin projekti voi. Osapuolet saavat tietoa asioiden etenemisestä ja mahdollisista muutoksista. Myös mahdolliset omat virheesi tulevat huomatuksi ja korjatuksi. Sopimukseen on syytä kirjata selkeä viestintävelvoite osapuolille, sopivin väliajoin ja riittävän laajalla jakelulla.   

Sopimusklausuulit, joilla edesautetaan projektin onnistumista, ovat hyvin käytännöllisiä ja haaste onkin niiden määrittely riittävän selkeiksi. Nämä klausuulit ovat ne tärkeimmät.  

Tomi Merenheimon vinkit toimivat niin hankintaan kuin projektin hallintaan. Aalto PRO:n Diploma in Project Management -koulutusohjelma on kattava projektinhallinnan ja projektien johtamisen koulutusohjelma, joka tarjoaa yrityksesi projektitoiminnan kehittämiseksi parhaat käytännön työkalut ja menetelmät, tehokkaan johtamisen toimintatavat sekä tutkimuksen viimeisimmät opit. Lue lisää ohjelmasta ja projektinhallinnan koulutuksista.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Viisi kultaista neuvoa: miten huomioida juridiikka projekteissa

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Aalto University Executive Education Oy ja sen konserniyhtiöt voivat käyttää tietojani markkinoinnissa pitääkseen minut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseen minua edistämään uraani. Katso tietosuojapolitiikka.