Vastuullisessa liiketoiminnassa matalalla roikkuvat hedelmät eivät riitä

Laaja-alainen vastuullisuusosaaminen hyödyttää minkä tahansa alan asiantuntijaa, kirjoittaa Kati Kiviniemi.

10.09.2021

Read this in English

Nykyään osaamistarpeet ovat missä tahansa johtamis- ja asiantuntijatehtävässä laajat ja syvät. Välillä saattaa tuntua vaikealta päättää, minkä osaamisalueen kehittämiseen keskittyisi.

Vastuullisuus kannattaa nostaa prioriteettilistalla korkealle, sillä sen huomioiminen ei ole enää yrityksille vain kilpailuetu vaan asia, jonka oletetaan olevan kunnossa ja huomioitu. Matalalla roikkuvien hedelmien talteenotto on siis hyvä muttei riittävä toimenpide. Kokonaisvaltaisen vastuullisuuden kultajyvät löytyvät korkeammalle kurkottamalla.

Vastuullisuuden tärkeys korostuu koko ajan ja menestyvällä vastuullisella organisaatiolla sen tulee olla syvällä tarkoituksessa (purpose) ja arvonluonnin ytimessä. Vastuullisuus herättää keskustelua ja mielipiteitä. Se on monisyinen ja systeeminen kokonaisuus. Siksi laaja-alainen vastuullisuusosaaminen hyödyttää minkä tahansa alan asiantuntija tai johtajaa.

Vastuullisuuden tulee olla syvällä organisaation tarkoituksessa ja arvonluonnin ytimessä."

Yrityksissä vastuullisuuden merkitys ymmärretään koko ajan paremmin. OP Ryhmän ja NIBS ajatushautomon suuryritystutkimuksen mukaan juuriltaan suomalaiset yritykset ovat sitoutuneet vastuullisuuteen.

Matka on yhtä tärkeä kuin päämäärä

Vastuullisuus pitää suunnitella, tavoitteellistaa, mittaroida ja seurata. Samalla tavalla kuin strategian ja yrityskulttuurin kehittämisessä, vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä matka on yhtä tärkeä kuin päämäärä. Kaiken ei tarvitse olla valmista ja täydellistä ennen kuin siitä kerrotaan ulospäin.

Avoimuus, runsas viestintä ja dialogi sidosryhmien kanssa on olennaista, sillä yritykset ovat entistä vahvemmin osana erilaisia ekosysteemejä ja verkostoja. Esimerkiksi alihankkijan toimet vaikuttavat yrityksen vastuullisuustavoitteisiin pääsyssä. Silloin on helpompikin, että vastuullisuusmatkaa tehdään yhdessä kehittyen ja kultahippuihin kurkottaen.

Osaamispaletti on laaja

Mitä kaikkea kuuluu vastuullisuusosaamisen palettiin?

Pitää osata ainakin strategia, toimitusketjut, raportointi, talous, ympäristölaskenta, digitaalinen vastuu, sosiaalinen vastuu, eettisyys, viestintä ja markkinointi. Ei kaikkea täydellisesti, mutta tarpeeksi syvällisesti, jotta ymmärtää kokonaisuuden ja sen osien merkityksen.

Oppimismahdollisuudet ovat loputtomat, mikä tekeekin siitä kiinnostavan ja palkitsevan kokonaisuuden.

Kati Kiviniemi on Geologian tutkimuskeskuksen viestintäpäällikkö. Hän suoritti vuonna 2020 Aalto PRO:n Vastuullisuus ja liiketoiminta -koulutusohjelman (aiemmin Kilpailuetua vastuullisuudesta -koulutusohjelma).

Vastuullisuus ja liiketoiminta -koulutus kehittää osallistujan laaja-alaista ymmärrystä liiketoiminnasta ja siihen liittyvistä vastuullisuusnäkökohdista. Ohjelman eri jaksot perehdyttävät osallistujat vastuullisen liiketoiminnan olennaisiin käsitteisiin, malleihin ja toimintatapoihin, jotka auttavat hahmottamaan vastuullisen liiketoiminnan kokonaisuutta. Lue lisää

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Vastuullisessa liiketoiminnassa matalalla roikkuvat hedelmät eivät riitä

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Aalto University Executive Education Oy ja sen konserniyhtiöt voivat käyttää tietojani markkinoinnissa pitääkseen minut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseen minua edistämään uraani. Katso tietosuojapolitiikka.