"Sain Diploma in Service Design -koulutusohjelmasta juuri sitä, mitä hain. Tuotteistin Bluugon käyttöönottokonseptin, ja poimin työkalupakkiini erinomaisia ideoita.”

Eero Moilanen
Projektipäällikkö, Bluugo Oy

Vuonna 2014 perustettu Bluugo Oy on kasvuyritys, jonka Tracking Cloud™ -ratkaisuja käytetään jo yli 25 maassa ympäri maailmaa. Eero Moilanen vastaa Bluugolla uusien asiakkaiden käyttöönottoprojektien johtamisesta, ja on lisäksi mukana kehittämässä yrityksen tuote- ja palvelutarjoomaa.

Moilanen on työskennellyt koko tähänastisen uransa kasvuyrityksissä konseptoimassa ja markkinoimassa uusia tuotteita ja palveluita. Bluugolla hän on työskennellyt kolme vuotta ja kertoo viihtyvänsä mainiosti.

”Meillä on pätevää ja motivoitunutta porukkaa ja pääsen osallistumaan monipuolisesti liiketoiminnan kehittämiseen. Käyttöönottoprojektien lisäksi vastuisiini kuuluu asiakkaillemme näkyvien prosessien kehittäminen. Nykyisen kehittäminen ja uusien mallien luominen on toiminut hyvin palvelumuotoilun oppeja hyödyntämällä”, Moilanen taustoittaa.

Moilanen osallistui hiljattain Aalto PRO:n Diploma in Service Design -koulutusohjelmaan. Hänellä oli selvät sävelet sille, mitä ohjelmasta haki: tavoitteena oli tuotteistaa Bluugon Tracking Cloud™ -ohjelmistotuotteen käyttöönottoprojekti.

”Nopea mutta tarpeeksi kattava käyttöönottoprojekti on sekä Bluugon että asiakkaan yhteinen etu. Halusin saada ohjelmasta työkaluja ja uusia oivalluksia käyttöönottomallin rakentamiseen – ja samalla sparrailla muiden osallistujien kanssa ja kuulla heidän näkemyksiään siitä, mitä käyttöönottomallissa pitäisi huomioida”, hän toteaa.

”Jos kiteytän tavoitteeni rohkeasti, niin halusin luoda Diploma in Service Design -ohjelman projektityönä Bluugon portfolioon parhaan mahdollisen tavan ottaa uusia B2B-pilvipalveluita käyttöön teollisuudessa – niin asiakkaan kuin työntekijän näkökulmasta”, hän sanoo.

Vaikka käyttäjälähtöisyys on perusasia, jonka kaikki markkinointia ja myyntiä opiskelleet tietävät tärkeäksi, se voi helposti unohtua kun muotoillaan digitaalisia ohjelmistopalveluja.

Hyödyllistä vuorovaikutusta

Moilanen kuvailee opiskelukokemusta antoisaksi. Erityisen hyödylliseksi hän mainitsee keskustelut muiden osallistujien kanssa.

”Opetustyyli oli oivallinen ja kouluttajat hyvin päteviä. Vuorovaikutus muiden osallistujien kanssa oli koko kokemuksen paras anti: keskustelimme todella aktiivisesti, ja kaikki jakoivat varsin avoimesti omia kokemuksiaan”, hän muistelee.

”Hybridimallilla toteutettu opetus toimi hyvin. Itse pyrin osallistumaan mahdollisimman usein lähiopetukseen, koska silloin pääsi jatkamaan keskusteluja muiden kanssa myös taukojen aikana”, hän lisää.

Moilanen kertoo koulutuksen vahvistaneen hänen ymmärrystään käyttäjälähtöisyyden merkityksestä.

”Vaikka käyttäjälähtöisyys on perusasia, jonka kaikki markkinointia ja myyntiä opiskelleet tietävät tärkeäksi, se voi helposti unohtua kun muotoillaan digitaalisia ohjelmistopalveluja. Herkästi lähdetään hakemaan hienoja ominaisuuksia tai teknistä suorituskykyä”, hän huomauttaa.

”Teki todella hyvää kerrata palvelumuotoilun teoriaa. Kaikki ammentamani tieto kulminoitui viitekehykseksi, josta on paljon apua, kun kehitämme Bluugolla uutta. Tarkastelen nyt kaikkia asioita palvelumuotoilun näkökulmasta. Se auttaa jäsentämään mikä on tärkeää ja mitä on tehtävä seuraavaksi”, hän sanoo.

Moilanen korostaa Diploma in Service Design -ohjelman olleen hyvin positiivinen kokemus niin hänelle itselleen kuin hänen työnantajalleenkin.

”Osallistumisestani oli taatusti hyötyä koko yrityksellemme. Missään vaiheessa ei ollut ideana, että minä menen ja opin ja pidän tiedon itselläni – olen jakanut aktiivisesti kaikkea oppimaani myös kollegoilleni”, hän alleviivaa.

Onnistunut projektityö

Diploma in Service Design -ohjelman aikana toteutettavassa projektityössä Moilanen keskittyi suunnitellusti Bluugon Tracking Cloud™ -ohjelmiston käyttöönottokonseptin tuotteistamiseen.

Osallistumisestani oli taatusti hyötyä koko yrityksellemme.”

”Projekti onnistui todella hyvin. Paras feedback tuli muilta osallistujilta, kun esitteli omaa projektiaan: oli hienoa nähdä kuinka tietyt itse oivaltamani asiat resonoivat muissa osallistujissa”, Moilanen sanoo.

”Uutta käyttöönottokonseptiamme on koeponnistettu Bluugolla jo monien asiakkaiden kanssa. Palaute on ollut ilahduttavan hyvää niin asiakkailta kuin kollegoilta. Kehitystyö toki jatkuu co-creation hengessä asiakkaiden kanssa – tavoittelemme tilannetta, jossa jokainen käyttöönottoprojekti on parempi kuin edellinen”, Moilanen painottaa.

Moilanen kertoo suosittelevansa mielellään Diploma in Service Design -ohjelmaa.

”Sain koulutusohjelmasta juuri sitä, mitä hain. Tuotteistin Bluugon käyttöönottokonseptin, ja poimin työkalupakkiini erinomaisia ideoita. Tutustuin myös koko joukkoon mahtavia ihmisiä ja vahvistin verkostoani”, Moilanen sanoo.

”Suosittelen lämpimästi Diploma in Service Design -koulutusta. Palvelumuotoilu on varmasti enemmän tai vähemmän arkea jokaiselle myynnin ja markkinoinnin ammattilaiselle, mutta tämä on hyvä ohjelma konkretisoimaan niitä asioita, joita joka päivä näkee. Ohjelman käytyään ymmärtää entistä paremmin mikä liiketoiminnan kehittämisessä on tärkeää.”

Diploma in Service Design – Palvelumuotoilija