Asiakaskokemuksia

"Meillä oli tarvetta kehittäjäresurssille ja taikasana digi puhutteli”

Mirja Haavikko ja Heidi Lampinen
Etelä-Savon yrittäjät

Mirja Haavikko (vas.) ja Heidi LampinenHeidi Lampinen on selvästi innostunut työstään Etelä-Savon Yrittäjien kehittämispäällikkönä. Mielenkiintoisia työtehtäviä riittää: hän muun muassa koordinoi nuorten yrittäjien valmennusta ja vastaa kaksivuotisesta Hyppää Kyytiin! -hankkeesta, jolla innostetaan eteläsavolaisia yrittäjiä hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia. Etelä-Savon Yrittäjien kelkkaan hän päätyi Aalto PRO:n Digiajan asiakkuuspäällikkö F.E.C. -ohjelman kautta. Etelä-Savon Yrittäjien toimitusjohtaja Mirja Haavikko ei peittele tyytyväisyyttään uudesta rekrytoinnistaan: Heidi on meille erittäin hyvä resurssi ja aivan mainio kollega. Koko F.E.C. -prosessi eteni todella sujuvasti , hän kiittää.

Haavikko kuuli Digiajan asiakkuuspäällikkö F.E.C -ohjelmasta ensimmäisen kerran, kun järjestöä pyydettiin välittämään siitä tietoa yrittäjäjäsenilleen Etelä-Savon alueella.

”Ilman muuta tiedotimme ohjelmasta kaikille jäsenillemme – ja samalla innostuimme asiasta itsekin! Me olemme yrittäjien palvelijoita ja haluamme pitää omat resurssimme ja työkalumme kunnossa. Meillä oli tarvetta kehittäjäresurssille ja taikasana digi puhutteli”, Haavikko taustoittaa.

Ohjelmaan osallistumista Haavikko kuvaa organisaation kannalta hyvin helpoksi. Aalto PRO välitti tietoa potentiaalisista osaajista, joiden joukosta sai valita sopivan määrän haastateltavia. Tämän jälkeen piti enää vakuuttaa mieluisin hakija siitä, että Etelä-Savon Yrittäjät kannatti valita harjoittelun toteuttamispaikaksi.

Lampisella on kaupallinen koulutus ja hänen edellinen työnsä oli ollut pankkialalla. Lampinen kertoo harjoittelupaikan valinnan olleen yllättävän haastavaa. Hän oli viime metreillä melkein perunut haastattelun Etelä-Savon Yrittäjien kanssa, kun sopiva F.E.C -yhteistyöyritys tuntui löytyneen jo muualta.

”Olin irtisanoutunut edellisestä työstäni suuressa yrityksessä päästäkseni tekemään jotain aivan muuta. Olin löytänyt jo oikein lupaavan harjoittelupaikan toisaalta, mutta kyseessä oli taas suuryritys. Järjestötyö pienessä organisaatiossa kuulosti niin erilaiselta, että loppujen lopuksi päätin tulla katsomaan millainen paikka on kyseessä”, Lampinen muistelee.

”Onneksi tulin haastatteluun. Mirja on hyvä myymään ja hän vakuutti minut siitä, että tämä olisi paras valinta”, Lampinen naurahtaa. ”Minulla oli edessäni todellinen hyppy tuntemattomaan. Innostuin alun alkaen Digiajan asiakkuuspäällikkö -ohjelmastakin, koska halusin päästä rikkomaan rajojani – en todellakaan ole mikään tietokonenörtti. Nyt sain yhdistää digiopit työhön hyvin erilaisessa ympäristössä kuin mihin olin tottunut.”

Lampinen ja Haavikko kuvaavat molemmat F.E.C.- ohjelmaa erittäin hyväksi kokemukseksi ja kertovat suosittelevansa osallistumista mielellään. Aalto PRO tuki sekä yhteistyöorganisaatiota että osallistujaa koko puolivuotisen ohjelman ajan ja ohjelmaan kuulunut koulutus oli erinomaista.

”Ohjelman opetus oli erittäin korkeatasoista”, Lampinen kiittelee. ”Opetuspäivät olivat kaikki aivan erilaisia, mutta yhdistävänä tekijänä oli se, että meille oli puhumassa Suomen huippuasiantuntijoita. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt asiantuntijuuden tasosta. Odotin aina innolla seuraavaa opetuspäivää ja oikein harmittelin, kun ohjelma loppui – olisin mielelläni jatkanut opiskelua pidempäänkin.”

F.E.C. -ohjelma ei tuntunut harjoittelulta. Minusta tuntui alusta alkaen siltä, että olen uudessa työssä, missä työntekoa rytmittää aika ajoin mielenkiintoinen koulutus. Puolen vuoden ohjelman aikana ehti rauhassa puolin ja toisin tutustua ja kun Mirja pyysi minua ohjelman lopuksi jäämään töihin, tiesin pääseväni mielekkääseen tehtävään”, Lampinen kertoo.

Haavikko nyökkää. ”Puolen vuoden jakso oli todella hyvä tutustumiskausi. Lisäksi Heidi ehti sinä aikana suunnitella kanssamme ESR-hankkeen, jonka kautta hänen palkkansa itse asiassa nyt 90 %:sti maksetaan. Heidi kirjoitti erinomaiset hankehakemukset ja kun tieto hankkeen läpimenosta tuli, niin meillä oli tekijä heti valmiina. Koko prosessi eteni saumattomasti alusta alkaen juuri niin kuin toivoimme. Aivan mainio juttu”, Haavikko kiittelee.

Noin kuuden kuukauden pituisissa Further Educated with Companies (F.E.C.) -koulutusohjelmissa osallistujat saavat korkeatasoista täydennyskoulutusta, minkä lisäksi he tarjoavat työpanoksensa yrityksille puoleksi vuodeksi. Toimenkuva määritellään aina yrityksen tarpeiden mukaan. Se voi liittyä mihin tahansa yrityksen toimintoihin: myynti ja markkinointi, projektijohtaminen, kansainvälistyminen, ICT, muutoksenhallinta, asiakasrajapinnassa toimiminen tai muiden eri tehtävien asiantuntijuus.