Asiakaskokemuksia

"Kokonaisuus toimi erinomaisesti ja ohjelman päätyttyä meillä kaikilla oli syvällisempi näkemys palvelumuotoilun mahdollisuuksista.”

Jarmo Laaksonen
Kehityspäällikkö, DNA Oy

Jarmo Laaksonen työskentelee DNA:lla yrityspalveluiden kehityspäällikkönä. Viime vuonna Laaksosen ja hänen kolmen kollegansa työnkuvat uudistuivat täysin: "Me neljä muodostamme nyt DNA:n yrityspalveluiden tulevaisuuteen keskittyvän Task Forcen. Fokus on jatkuvasti parin vuoden päässä. Ensimmäisiä tehtäviämme oli luoda ryhmällemme toimintamalli", Laaksonen muistelee. "Esimiehemme lähetti meidät yhtä aikaa Aalto PRO:n Palvelumuotoilu -ohjelmaan ammentamaan tämän työn tueksi uusia ajatuksia. Se oli häneltä loistoidea."

”Erinomaisen ohjelman antia lisäsi se, että osallistuimme koko tiimin voimin samalla kun käynnistimme toimintaamme”, Laaksonen tiivistää. ”Ajoitus oli täydellinen ja saimme ohjelmasta huikean hyödyn.”

Laaksonen listaa nopeasti asioita, jotka olivat hänestä Palvelumuotoilu -ohjelmassa onnistuneita. Ensimmäisenä mieleen nousevat erinomaiset luennoitsijat ja keskustelut muiden osallistujien kanssa. Hän kehuu myös ohjelman rakennetta hyväksi.

”Lähdimme liikkeelle perusteista – heti alussa ensimmäinen luennoitsija myi meille palvelumuotoilun idean ja sai kaikki kelkkaan. Tämän jälkeen ryhdyimme hyvin käytännönläheisesti käymään perusteista alkaen läpi sitä, miten palvelumuotoiluhanke vedetään läpi. Kokonaisuus toimi erinomaisesti ja ohjelman päätyttyä meillä kaikilla oli syvällisempi näkemys palvelumuotoilun mahdollisuuksista”, Laaksonen sanoo.

Kokonaisuus toimi erinomaisesti ja ohjelman päätyttyä meillä kaikilla oli syvällisempi näkemys palvelumuotoilun mahdollisuuksista.”

Laaksonen kertoo palvelumuotoilutaustaa löytyvän niin häneltä itseltään kuin muilta DNA:n osallistujilta.

”Kun luet hyvän kirjan uudestaan, huomaat aivan uusia asioita. Ohjelma toimi meille samalla tavalla. Opimme valtavasti uutta ja muistimme uudestaan asioita, jotka olivat päässeet unohtumaan. Itse löysin ohjelman aikana myös asioita, jotka olen tehnyt palvelumuotoilun saralla aiemmin väärin. Se oli todella arvokas oppi”, Laaksonen alleviivaa.

Laaksonen teki palvelumuotoilun parissa omien kollegoidensa kanssa tavallista pidempää päivää. He kokoontuivat yhdessä jokaisen Aalto PRO:n ohjelmapäivän päätteeksi vielä keskustelemaan oppimastaan ja pohtimaan, miten viedä opittuja asioita saman tien käytäntöön DNA:lla.

”Tiimillämme oli valtava halu oppia ja saada tietoa uuden toimintamallimme tueksi. Kun keskustelimme asioista opetuksen päätyttyä, tuntui kuin itselläkin olisi ollut neljät aivot. Väitän, että saimme kaikki enemmän irti ohjelmasta kuin mitä olisimme saaneet osallistumalla kukin vuorollamme yksin”, Laaksonen pohtii.

Laaksonen kertoo hyödyntäneensä Palvelumuotoilu -ohjelman oppeja päivittäisessä työssään paljon –  hyvällä menestyksellä.

”Toteutin aiemmin esimerkiksi sisäistä ideointia liian homogeenisessa porukassa. Aalto PRO:n ohjelman käytyäni ymmärsin, millainen voimavara meillä DNA:ssa on eri taustoista tulevissa ihmisissä. Otin ihmisiä mukaan uusien palvelutuotteiden ideointiin eri puolilta organisaatiota ja kas vain: ideat paranivat. Heterogeeninen ryhmä luo rikkaampia ideoita”, Laaksonen mainitsee esimerkkinä.

”Meidän alallamme on pakko voida kokeilla ja myös epäonnistua. DNA:n arvot kuvaavat tätä hyvin: ne ovat nopea, mutkaton ja rohkea. Task Forcemme työskentelymallia on toki hiottu paljon myös Aalto PRO:n ohjelman jälkeen, mutta loistoperusta sille luotiin Palvelumuotoilu -ohjelman aikana. Me teemme nyt asioita rohkeammin ja uudella tavalla. Ideoimme nopeammin ja paremmin ja meillä on myös entistä suurempi uskallus tappaa projektit, jotka eivät ole onnistumassa”, Laaksonen korostaa.

Ohjelmasta oli todella iso apu uuden toimintamallimme käynnistämisessä.”

Hän myöntää ohjelman hyödyllisyyden tulleen hänelle yllätyksenä. ”Suhtauduin epäilevästi siihen, mitä neljässä päivässä ehtii. Odotukseni todellakin ylittyivät! Tiimillemme kokemus oli erityisen positiivinen, kun opimme yhdessä ja pääsimme töissä hyödyntämään asioita heti käytännössä. Jälkeenpäin tuntui siltä kuin olisimme olleet oppimassa monta viikkoa eikä vain neljä päivää. Työelämässä on harvoin aikaa keskittyä yhteen asiaan yhdessä kollegoiden kanssa niin perusteellisesti. Ohjelmasta oli todella iso apu uuden toimintamallimme käynnistämisessä”, Laaksonen kiittää.

Ohjelmaan osallistumista harkitseville Laaksosella on vinkki: ”Jos suinkin mahdollista niin tulkaa porukalla ja ajoittakaa vielä osallistuminen sellaiseen ajankohtaan, että pystytte päivittäisessä työssänne heti kokeilemaan uusia asioita. Se kannattaa.”

Palvelumuotoilu