Asiakkaamme

Asiakkaamme

"Sain konkreettista ymmärrystä siitä, miten palvelumuotoilun keinoin voi testata ja kehittää uusia liiketoimintamahdollisuuksia.”

Mari Nieminen
Design Lead, Poutapilvi Oy

Diploma in Service Design – Palvelumuotoilija

Vuonna 1998 perustettu Poutapilvi web design Oy on Helsingissä ja Turussa toimiva digitoimisto, joka tunnetaan erityisesti helppokäyttöisistä ja saavutettavista ratkaisuistaan. 

Design Lead Mari Nieminen johtaa Poutapilvi Oy:n suunnittelutiimiä. Niemisen vastuulla on Poutapilven suunnittelutiimin osaamisen kehittäminen ja organisaation kehittäminen johtoryhmän jäsenenä. Lisäksi hän tekee itse palvelumuotoilijan ja suunnittelijan töitä. 

”Minulla on päivittäin aika monta hattua päässäni. Pienessä yrityksessä pääsen osallistumaan kehitystoimintaan monipuolisesti. Parasta työssäni on se, kun asiakas perustellusti haastaa meidän näkemyksemme ja luomme yhdessä lopputuloksen, joka ylittää odotukset”, Nieminen kertoo.

”Työnkuvani muuttui viime vuonna, kun sain suunnittelutiimimme vetovastuun ja liityin johtoryhmäämme. Ajattelin ennen, etten koskaan halua esihenkilöksi. Nyt huomaan olleeni väärässä. Koen suunnattomasti iloa ja onnea, kun näen tiimiläisteni kehittyvän ja onnistuvan töissään”, hän jatkaa. 

Pian uusien vastuualueiden saamisen jälkeen Nieminen osallistui Diploma in Service Design -koulutusohjelmaan. 

”Koulutuksen ajankohta oli erinomainen. Kattava koulutus vahvisti selvästi palvelumuotoiluosaamistani. Lisäksi sain uusia ideoita muun muassa tiimityöskentelyn johtamisesta ja sisäisestä viestinnästä, mistä on ollut paljon apua uudessa roolissani suunnittelutiimin vetäjänä ja johtoryhmän jäsenenä”, hän huomauttaa. 

Paljon työkaluja ja uutta ymmärrystä palvelumuotoilun mahdollisuuksista

Nieminen kuvailee palvelumuotoilukoulutusta antoisaksi ja hyödylliseksi. 

Oli silmiä avaavaa oppia, kuinka muotoiluajattelu ja yrityskulttuurin muutos liittyvät toisiinsa ja miten eri tilanteissa kannattaa asioista viestiä.”

”Kouluttajat olivat palvelumuotoilun rautaisia ammattilaisia. Heistä huokui pitkän linjan syvällinen osaaminen ja palava intohimo aihetta kohtaan. Oli kiehtovaa kuulla, kuinka he hyödyntävät erilaisia palvelumuotoilun työkaluja omissa arkitöissään. Se teki opiskelusta hyvin motivoivaa”, Nieminen muistelee. 

”Sain hurjasti uusia työkaluja ja konkreettista ymmärrystä siitä, miten palvelumuotoilun keinoin voi testata ja kehittää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Innostuin etenkin taloudellisesta mallintamisesta ja simuloinneista”, hän lisää. 

Nieminen sanoo yllättyneensä siitä, miten monipuolisesti palvelumuotoilua voi käyttää myös sisäisesti organisaation kehittämiseen.

”Oli silmiä avaavaa oppia, kuinka muotoiluajattelu ja yrityskulttuurin muutos liittyvät toisiinsa ja miten eri tilanteissa kannattaa asioista viestiä”, hän pohtii. 

”Opin kouluttajien lisäksi myös paljon muilta osallistujilta. Kävin antoisia keskusteluja eri toimialoilta tulevien osallistujien kanssa. Poutapilven asiakaskunta on hyvin pitkälti julkisen sektorin toimijoita ja oli mielenkiintoista kuulla, kuinka monipuolisesti palvelumuotoilua hyödynnetään erilaisilla toimialoilla.” 

Selvää käytännön hyötyä

Poutapilvi Oy:ssä hyödynnetään nyt monia Niemisen koulutusohjelmasta ammentamia ideoita ja työkaluja. 

”Otimme koulutuksen myötä käyttöön esimerkiksi projekti roadmap -työkalun, joka selkeytti selvästi tekemistä ja prosesseja meillä Poutapilvessä. Lisäksi meillä on nyt käytössä tiimitaulut ja tiimiosaamisen kehittäminen on nostettu osaksi organisaatiomme strategiaa”, Nieminen sanoo. 

”Palvelumuotoilumaturiteetin kehittäminen on meillä nyt pitkän linjan kehitystavoitteena. Meillä on osaajia, jotka ovat varsin edistyneitä palvelumuotoilun saralla, mutta myös ihmisiä, joilla ei ole vielä juurikaan kosketusta palvelumuotoiluun. Tavoitteenamme on varmistaa, että kaikilla on vankka perusosaaminen palvelumuotoilumenetelmien käytöstä arjen työssä.” 

Sain kattavan kokonaiskäsityksen palvelumuotoilun työkaluista ja syvällisempää ymmärrystä siitä, missä tilanteissa niitä kannattaa hyödyntää."

Koulutuksen aikana toteutetusta projektityöstä oli Niemisen mukaan myös selkeää käytännön hyötyä. 

”Projektityöhön kannattaa ehdottomasti panostaa. Se oli erinomainen tapa konkretisoida koulutuksessa opitut asiat ja päästä testaamaan uusia työkaluja”, Nieminen painottaa. 

”Oma projektityöni keskittyi tavoitteiden suunnitteluun, asettamiseen ja mittaamiseen. Tein sen käynnissä olevaan asiakasprojektiimme ja se osoitti kyllä kiistatta, kuinka paljon hyötyä tietyistä palvelumuotoilun työkaluista olisi”, hän toteaa. 

Nieminen kertoo suosittelevansa lämpimästi Diploma in Service Design -koulutusohjelmaa. 

”Kannattaa ehdottomasti osallistua. Aalto EE:n asiakaspalvelu ja fasiliteetit ovat ensiluokkaisia ja kouluttajat ovat aivan huippuja”, hän korostaa.

”Koulutuksesta on ollut selvää käytännön hyötyä omassa työssäni. Sain kattavan kokonaiskäsityksen palvelumuotoilun työkaluista ja syvällisempää ymmärrystä siitä, missä tilanteissa niitä kannattaa hyödyntää. Lisäksi opin tietämään, mitä en vielä tiedä – koulutus sytytti kipinän oppia vielä lisää.” 

Lue lisää Diploma in Service Design – Palvelumuotoilija -ohjelmasta