Asiakaskokemuksia

"Tämä oli ehdottomasti yksi parhaista valmennuksista, jossa olen koskaan ollut. Sain paljon ideoita ja työkaluja, lisää ammatillista itseluottamusta ja uutta virtaa omaan työhöni.”

Sari Korteniemi
Asiakkuuspäällikkö, Helen Oy

Asiakkuuspäällikkö Sari Korteniemi on työskennellyt Helen Oy:ssä jo useita vuosia. Energia-alalla ripeä ja jatkuva muutos on arkipäivää, ja Korteniemen pitkää uraa on rytmittänyt jatkuva uuden oppiminen.

”Työskentelen yritysmyynnissä, ydinosaamiseni liittyy sähkönhankintaan. Neuvottelen erilaisista sähkönhankintasopimuksista pääasiassa keskisuurten ja suurten yritysten kanssa. Meille on tullut paljon uusia tuotteita. Samalla asiakkuuksien hoito on monimuotoistunut, kun tarjoamme yhä enemmän ratkaisumyyntiä”, Korteniemi kuvailee työnsä sisältöä.

Korteniemi osallistui hiljattain Aalto PRO:n Key Account Manager -ohjelmaan.

”Halusin tukea entistä parempaan asiakaspalveluun ja asiakassuhteen jatkuvaan kehittämiseen. Minua kiinnosti myös kuulla muiden alojen ammattilaisten näkemyksiä asiakkuuksien hallinnasta. Lisäksi toivoin uusia työkaluja ajankäytön hallintaan ja halusin myös oppia delegoimaan paremmin”, Korteniemi kertoo.

Ohjelmaan oli onnistuttu saamaan todella hyvät valmentajat, joilla oli hyvä ote asioihin."

”Olen tyytyväinen, että lähdin mukaan. Tämä oli ehdottomasti yksi parhaista valmennuksista, jossa olen koskaan ollut. Sain paljon ideoita ja työkaluja, lisää ammatillista itseluottamusta ja uutta virtaa omaan työhöni”, hän painottaa.

Korteniemi kuvailee ohjelmaa positiiviseksi kokemukseksi. Valmentajien käytännönläheinen opetustyyli oli hänelle mieluisa yllätys.

”Ohjelmaan oli onnistuttu saamaan todella hyvät valmentajat, joilla oli hyvä ote asioihin. Opetus oli hyvin vuorovaikutteista ja keskustelupainotteista. Asioita avattiin oivallisesti käytännönläheisillä esimerkeillä ja teimme paljon ryhmätöitä”, Korteniemi toteaa.

”Järjestelyt oli toteutettu kautta linjan mallikkaasti. Kaikesta huomasi, että Aalto PRO:lla on pitkä kokemus siitä, kuinka asiat saadaan sujumaan”, hän lisää.

Korteniemi kertoo ammentaneensa ohjelmasta paljon hyödyllistä tietoa oman työnsä tueksi. Osa työkaluista pääsi hänellä käyttöön jo ohjelman aikana.

Asiakaslähtöisen arvoehdotuksen kehitys jäi Korteniemelle mieleen erityisen hyödyllisenä oppina. Hän toteutti sen pohjalta ohjelman aikana välitehtävän, jossa hän testasi asiakashypoteesia arvoarvauskarttaa hyödyntäen. Huomattuaan idean toimivuuden hän alkoi soveltaa oppeja omassa työssään asiakashaastattelujen avulla.

”Pitkän linjan ammattilainen olettaa helposti tietävänsä mitä asiakas haluaa tai tarvitsee. Minulle oli pysäyttävä ajatus, etten välttämättä toimi asiakaslähtöisesti näin tehdessäni. Päässäni saattoi olla valmis lupaus arvosta, jonka asiakkaalle luomme, vaikken voinut olla varma siitä mitä asiakas haluaa tai mikä aidosti luo hänelle arvoa”, Korteniemi kertoo.

”Opin ohjelman aikana ottamaan hyvällä tavalla hiukan takapakkia omaan tekemiseeni. Sen sijaan, että oletan tietäväni, mikä on asiakkaalleni tärkeää, kysyn asiakkaalta itseltään – luonnollisesti asiakkaan aikaa kunnioittaen. Tämä oli mainio oivallus, jota nyt hyödynnän töissä säännöllisillä asiakashaastatteluilla”, hän jatkaa.

Korteniemi sanoo paitsi ottaneensa useita Key Account Manager -ohjelmasta ammentamiaan työkaluja osaksi jokapäiväistä työtään, myös kertoneensa niistä kollegoilleen.

”Olen jakanut töissä esimerkiksi oppeja siitä, kuinka voimme viestiä myyntihankkeessa arvoa tavalla, joka auttaa asiakkaita konkreettisesti pohtimaan mitä se merkitsee heille”, Korteniemi mainitsee.

Osaamista ja oppia ei voi koskaan olla liikaa, varsinkaan jos se liittyy asiakastyöhön."

Yksi Key Account Manager -ohjelman parhaita puolia oli Korteniemen mukaan se, että osallistujina oli ihmisiä monipuolisesti eri toimialoilta.

”Meillä oli mainio ryhmä, jossa oli mukana monia pitkän linjan osaajia. Opimme paljon myös toisiltamme keskusteluissa ja ryhmätöissä”, hän toteaa ja korostaa valmennuksen sopivan erinomaisesti myös kokeneille alan ammattilaisille.

”Osaamista ja oppia ei voi koskaan olla liikaa, varsinkaan jos se liittyy asiakastyöhön. Vaikka haluaisi tehdä asioita uudella tavalla, ei työn imussa välttämättä ehdi pysähtymään ja miettimään omaa tekemistään. Asioihin paneutuminen vaatii irtiottoa. Ajan varaamista siihen, että miettii asioita uusista näkökulmista ja kuulee myös mitä sanottavaa muilla on”, Korteniemi alleviivaa.

Korteniemi kertoo suosittelevansa valmennusta mielellään muille – ja sanoo tehneensäkin niin jo omalla työpaikallaan Helenillä.

”Tätä ohjelmaa on ilo suositella. Meillä oli Helenillä puhe, että minä toimin koekaniinina ja käyn kokeilemassa valmennuksen. Ideana oli, että jos minä koen ohjelman hyödylliseksi, niin mahdollistamme osallistumisen muillekin. Tulevissa valmennuksissa törmää hyvin todennäköisesti kollegoihini. Olen kehunut tätä ohjelmaa meillä töissä niin monelle”, hän naurahtaa.

Key Account Manager