Haku / ilmoittautuminen

Haku / ilmoittautuminen

Paikka

Paikka

Toistuvuus

Toistuvuus

Päivä on osa Sujuvat asiakasvirrat sote-palveluissa -koulutusta. Koulutuksessa tarkastellaan sote-palvelutuotannon johtamisen ja ohjauksen lisäksi sote-palveluiden rakenteita, asiakasvirtoja ja prosessien sujuvuutta sekä tietojärjestelmien roolia kokonaisuudessa.

Hyvinvointia ilman jonoja

Haasta perinteisiä johtamistapoja ja tule luomaan uudenlaista hyvinvointialuetta

Jonojen poistaminen maksaa vähemmän kuin niiden aiheuttamat kustannukset

Muuttavatko hyvinvointialueet toiminnan perusfilosofiaa, vai ovatko ne vain uusi organisoitumismalli? Hoitaminen Suomessa osataan erinomaisesti, mutta osataanko johtaa? Miten olemassa olevilla resursseilla saadaan nostettua tuottavuutta ja samalla lyhennettyä jonoja? Koulutuspäivässä kuulet, miten on mahdollista vähentää jonoja ja samalla saavuttaa terveyshyötyjä olemassa olevia resursseja paremmin hyödyntäen.

Kun jokainen keskittyy vain omaan tekemiseensä, se johtaa osittaisoptimointiin. Yhteiskunnalle käy kalliiksi, kun kukaan ei näe kokonaisuutta. Siiloutuminen ja osittaisoptimointi tunnistetaan ilmiöinä lähes missä tahansa organisaatiossa. Ne hidastavat prosessien läpimenoaikaa, jolloin asiakas ei saa haluamaansa tuotetta tai palvelua ajoissa. Hyvinvointia ilman jonoja -koulutuksessa tuodaan esille, mistä siiloutuminen ja osittaisoptimointi johtuvat, mitä niistä seuraa ja miten syistä ja seuraamuksista päästäisiin eroon.

Organisaatioissa tavoitellaan tuottavuutta erilaisten johtamisoppien avulla. Silti esiintyy jonoja ja asiakas joutuu odottamaan. Jonot ovat perinteisesti johdetun siilomaisen organisaation sisäänrakennettu ominaisuus. Odottaminen eli jono tuottaa aina kustannuksia jollekin. Siilokohtaisen tuottavuuden eli alhaisen yksikkökustannuksen tavoittelu johtaa osittaisoptimointiin. Se ei puolestaan palvele kokonaisuuden etua, kun juuri siitä eroon pääseminen ja läpimenoajan lyhentäminen edistävät parhaiten kokonaistuottavuutta. Itse palvelun tuottaminen ei välttämättä vie paljon aikaa, vaan hidasteita aiheuttaa prosessissa esiintyvä hukka ja vaihtelu. 

Kysy lisätietoja

Sisältö ja aikataulu

8.11.2022

(alustava aikataulu)

8.30-9.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00-11.45 Mitä tavoitellaan? Terveyshyötyjä vai säästöjä?
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuotannonohjaus, strategia ja tuottavuus
11.45-12.30 Lounas
12.30-14.00

Siiloutumisen tuottamat ongelmat ja niiden ratkaisut
Kustannustehokkaat palvelut, prosessit ja toimintamallit

14.00-14.20 Tauko
14.20-15.30 Case Itä-Savon sairaanhoitopiiri
15.30-16.00 Päätöspuheenvuoro ja keskustelua
 

 

 

Kouluttaja

Hannu Vierimaa

Hannu Vierimaa on toiminut vuodesta 1999 liikkeenjohdon ja prosessijohtamisen konsulttina ja kouluttajana perustamassaan Processman Oy:ssä.  Hänellä on lähes 20 vuoden kokemus prosessien kehittämisestä eri toimialoilla sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

Vierimaan erityisosaamisalueita ovat mm. prosessijohtaminen, globaalit poikkitoiminnalliset liiketoimintaprosessit, globaalin kysyntäketjun johtaminen, strateginen johtaminen ja suorituksen mittaamisen menetelmät.

Ennen oman yrityksen perustamista Vierimaa toimi Nokia-yhtymässä eri linjavastuissa 1983-1994, johti Nokia-yhtymän Business Process Development -ryhmää 1995-96, oli jäsen Nokia Mobile Phonesin globaalissa logistiikan ydinryhmässä 1996-1997 sekä vastasi globaalisti Nokia Mobile Phonesin varaosalogistiikasta 1997-1998.

Kustannukset ja ilmoittautuminen

Aloitusajankohta