Edellinen sivu

Järjestämme suositusta Palvelumuotoilu-koulutuksestamme syksyllä 2019 kaksi toteutusta. Valitse itsellesi sopivin aika sivun oikean reunan Aloitus-valikosta.

Palvelumuotoilu

Design-menetelmät palvelukehityksessä

Palvelumuotoilu eli Service Design tarkoittaa palvelujen innovointia, suunnittelua ja kehittämistä hyödyntäen muotoilussa kehitettyjä menetelmiä.

Palvelumuotoilu on prosessi ja sen kussakin vaiheessa käytettävät menetelmät muodostavat nelipäiväisen koulutuksen rungon. Sisältö painottuu tarjooman kehittämiseen. Koulutuksen jälkeen ymmärrät myös miten palvelumuotoilu kytkeytyy organisaation liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja osaat laatia palveluketjuanalyysin (Service Blueprint). Lisäksi syvennymme palvelumuotoilun implementoinnin kysymyksiin. Koulutuspäivien aikana teemme runsaasti harjoituksia, joiden avulla saat selkeän käsityksen menetelmien käytöstä. Työskentelet paljon ryhmässä ja tuemme verkottumistasi muiden ammattilaisten kanssa.

Koulutuksen käytyäsi pystyt osallistumaan täysivaltaisesti palvelumuotoiluprojektin toteutukseen.

Lataa esite  Kysy lisätietoja

Aloitus

Haku/ilmoittautuminen

Paikka

Toistuvuus

Hinta:

www.aaltopro.fi/palvelumuotoilu

Ota yhteyttä

Kouluttajamme jakavat uusimman kansainvälisen akateemisen tiedon ja erittäin vankan käytännön kokemuksensa. Sadat henkilöt ovat suorittaneet ohjelman jo vuodesta 2005. Tänä aikana ala on kehittynyt valtavasti ja käsittelemme perusasioiden lisäksi aina alan uusimpia virtauksia.

Saat aiheesta kattavan kokonaiskäsityksen; viitekehys ja käsitteet tulevat selviksi ja pääset itse kokeilemaan eri vaiheisiin parhaiten sopivia menetelmiä. Jaamme  sisältöjen lisäksi myös paljon hiljaista tietoa.

Koulutuksen aikana on hyvä aloitella palvelumuotoilun toteuttamista omassa organisaatiossa tai saattaa aiemmat sekalaiset kokeilut ruotuun ja ajan tasalle. Saat koulutuksen myötä varmuuden tekemiseesi. Koulutuksessa näkökulma ei ole kanavasidonnainen.

Hyödyt

Palvelumuotoilu-koulutus antaa kattavan käsityksen palvelumuotoilun ihmiskeskeisestä lähestymistavasta palvelujen kehittämiseen. Koulutuksessa paneudutaan palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja käydään läpi asiakaslähtöiseen kehittämiseen sopivia menetelmiä. Tarkastelemme palvelukehistystä yhtä aikaa sekä asiakaskokemuksen että organisaation tavoitteiden valossa.

Omaksut asiakaskeskeisen lähestymistavan palvelujen kehittämiseen
Saat kattavan käsityksen palvelumuotoilusta, palvelumuotoilun tarkoituksesta ja käyttömahdollisuuksista
Opit palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheet ja löydät eri vaiheisiin sopivat menetelmät
Saat käytännön kokemusta palvelumuotoilun menetelmien käytöstä ja soveltuvuudesta organisaatiosi tarpeisiin
Koulutus auttaa tarkastelemaan palvelukehitystä taloudellisen kannattavuuden näkökulmasta

Kenelle? 

Palvelumuotoilua voivat soveltaa palvelujen kehittäjät koulutustaustasta riippumatta. Koulutus on tarkoitettu monialaiselle osallistujajoukolle ilman toimialarajoitteita. Voit olla markkinoinnin, palvelukehityksen tai liiketoiminnan kehittämisen ammattilainen - tai vaikkapa muotoilija. Saatat työskennellä sisäisten tai ulkoisten palvelujen parantamisen ja innovoinnin parissa B2B- tai B2C-ympäristössä.

Mikäli hallitset jo palvelumuotoilun perusteet, tutustu taitojasi syventävään, Diploma in Service Design - Palvelumuotoilija -koulutukseemme.

Lue lisää


Koulutuksesta sanottua

"Ohjelman hyvin muotoutunut kokonaisuus antaa ymmärrystä suunnitteluajattelun kehittymiseen ja sen myötä
eväitä ymmärryksen levittämiseen omaan työyhteisöön. Mikäli et ole ennen koulutukseen menoa innostunut
aiheesta tai täysin vakuuttunut sen hyödyistä, niin koulutuksen jälkeen varmasti olet. Ja vaikka omaisit 
jonkinlaisen käsityksen palvelumuotoilusta ennestään, tulet saamaan laajennusta ymmärrykseesi."

Sisältö ja aikataulu

Neljän lähiopetuspäivän (klo 9-16) lisäksi koulutukseen sisältyy verkko-opetusta ja välitehtäviä ennen kutakin opetuspäivää. Etätyöskentely on elimellinen osa kokonaisuutta ja sille kannattaa varata aikaa yhteensä noin viisi tuntia.

Rakenne

Aloituswebinaari ja verkkoluennot

Varmistamalla pohjatietosi pääset opetuspäivinä syvemmälle

Lähiopetus ja yritysvierailu

Neljä opetuspäivää huippuasiantuntijoiden johdolla

Käytännön kokemusta

Vertaisoppimista kädestäpitäen yhteisen projektin äärellä

Koulutuspäivät

Kouluttajat

Paula Bello

Paula Bello on kokenut palvelumuotoilun asiantuntija. Hän on makrotason suunnitteluprosessien ja projektien osaaja ja kokenut uuden liiketoiminnan kehittäjä, jonka erityistaito on yhdistää erilaisia monikulttuurisia näkökulmia ja lähestymistapoja.

Paulan väitöstutkimus käsitteli tuotemuotoilun globaaleja prosesseja keskittyen lokalisaatioprosesseihin ja kansainvälisiin yhteistyöverkostoihin.

Paulalla on pitkäaikainen kokemus Kone Oyj:n muotoilutoiminnoissa. Hän aloitti ohjaamalla hissitarjooman muotoilun  kansainvälistämistä. Sittemmin hän johti vahvalla panoksella Koneen palvelumuotoilutoiminnan rakentamista alusta asti.

Hallitustason strategista johtamiskokemusta palveluliiketoiminnasta Paula on hankkinut toimiessaan jäsenenä ja puheenjohtajana perheyrityksen hotelliketjun hallituksessa.

Paula työskentelee konsulttina Livework Studiossa, joka on alan kansainvälisen uranuurtaja.

Juho-Petteri Huhtala

Juho-Petteri Huhtala toimii tutkijana ja luennoitsijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla. Hänen tutkimus- ja asiantuntemusalueitaan ovat innovaatiot, liiketoimintamallien kehittäminen, keinoäly markkinoinnissa, asiakaskokemuksen johtaminen ja mittaaminen, strateginen markkinointi ja markkinatutkimus.

Juho-Petteri Huhtala on ollut tutkijan roolissa mukana useissa eri tutkimushankkeissa - mm. StratMark ja NextMedia. Viimeisen neljän vuoden aikana hän on keskittynyt tutkimuksessaan mm. liiketoimintamallien evoluutioon matuureilla toimialoilla (esim. media- ja telekommunikaatioalat). Parhaillaan Huhtala työskentelee TEKESin rahoittamassa laajassa tutkimushankkeessa, joka käsittelee keinoälyä markkinoinnissa sekä useissa pienemmissä, yrityskohtaisissa tutkimusprojekteissa liittyen palvelumuotoiluun.

Huhtala väitteli syksyllä 2017 kauppatieteiden tohtoriksi Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksella innovaatioiden johtamisesta.

Sanna Marttila

Sanna Marttila työskentelee vanhempana palvelumuotoilijana Hellon Oy:ssä. Hän on erikoistunut ihmiskeskeiseen muotoiluun, yhteis- ja osallistuvaan suunnitteluun.

Sanna Marttilalla on yli viidentoista vuoden kokemus vuorovaikutussuunnittelijana, muotoilijana ja
projektijohtajana design- ja kehitysprojekteissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Sanna on johtanut ja työskennellyt osana useita laajoja kansallisia ja kansainvälisiä projekteja ja konsortioita, esim. Aalto Studios 2021: visiona luoda tulevaisuuden mediakeskus osallistaen yliopiston eri toimijoita palveluiden ja tilojen suunnittelussa sekä toimintakulttuurin muutoksessa; EUscreen: Yli 30 organisaation audiovisuaalisen televisioja arkistomateriaalin digitaalisen alustan suunnittelu; Europeana Creative: Eurooppalaisen kulttuuriperinnön hyödyntäminen avoimilla innovaatioalustoilla; AvoinGLAM: Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hankekokonaisuus edistää kulttuuriaineistojen avaamista ja hyötykäyttöä ja tukee digitaalisaation tuomaa kulttuurinmuutosta organisaatioissa.

Aikaisemmin Sanna on työskennellyt mm. Aalto-yliopistossa projektipäällikkönä, tutkijana ja suunnittelijana, Kööpenhaminan IT-yliopistossa post-doc -tutkijana ja Open Knowledge Finlandissa projektipäällikkönä. Sannalla on taustaa myös journalismissa ja teksti- ja konseptisuunnittelussa eri media- ja suunnittelutoimistoissa.

Väitöskirjassaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle Sanna tarkastelee miten suunnitella taide- ja kulttuuriperintöaineistoille sosioteknisiä infrastruktuureja, jotka vahvistavat yhteistekemisen ja -suunnittelun muotoja.

Ida Rainio

Ida Rainio työskentelee Hellon Oy:ssä vanhempana palvelumuotoilijana. Idan erityisosaamista ovat luova yhteiskehittäminen ja kaikkikanavaisten asiakaskokemusten muotoilu.

Idalla Rainiolla on yli kymmenen vuoden kokemus asiakaslähtöisten palveluiden ideoinnista, viestinnän sisältömuotoilusta ja konseptoinnista. Hän on työskennellyt monenlaisten palvelumuotoiluhankkeiden parissa sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioissa. Hänen asiakkaitaan ovat mm. Etelä-Savon sairaanhoitopiiri, HSL, OP Group, Opetusvirasto, SPR, Tallink Silja, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tekes. Ida on kehittänyt näiden organisaatioiden asiakaskokemusta sekä tukenut organisaatioiden omien prosessien kehittämistä kohti vahvempaa asiakaskeskeisyyttä. Koulutustaustaltaan Rainio on yhteiskuntatieteiden maisteri (Turun Yliopisto) ja hänellä on Master of Business Administration -tutkinto Laurea Ammattikorkeakoulun Service Innovation and Design-ohjelmassa. Hän on kokenut ja innostava palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisen viestinnän kouluttaja.

Juha Kronqvist

Juha Kronqvist opettaa palvelumuotoilua Aalto-yliopistossa sekä ohjaa työpajoja kotimaassa ja ulkomailla. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun akateemisella kesäkurssilla Information Technology Programme Juha opettaa strategista suunnittelua. Monialaisen Creative Sustainability -maisteriohjelman kurssilla Design for Government kehityskohteina on eri ministeriöiden hallinnonaloihin kuuluvia strategisia hankkeita.

Kronqvist työskentelee johtavana palvelumuotoilijana ja muotoilujohtajana Hellon Oy:ssä. Hänen asiakkaitaan ovat olleet mm. Elisa, Fortum, Kone, Nordea, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, Technopolis ja Yhteistyöapteekit sekä useat valtionhallinnon instituutiot.

Pohjakoulutukseltaan Juha on kasvatustieteiden maisteri. Päivätyönsä ohella hän valmistelee väitöskirjaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Tutkimus käsittelee palvelumuotoilua terveydenhoitoalalla: potilaskokemusta, potilaskeskeistä hoitoa sekä ihmiskeskeisiä hoitoympäristöjä. Vuosina 2013 ja 2014 Juha työskenteli jaksot vierailevana tutkijana Parsons The New School for Designin DESIS Labissa New Yorkissa sekä National University of Singaporessa.

Juhan mielestä palvelumuotoilun suurin uhka on sen kokema menestys. Päivätyönsä lomassa hän oikookin sitkeitä alaansa liittyviä väärinkäsityksiä.

Kustannukset ja ilmoittautuminen

Aloitusajankohta