Kun itsestään liikkuvassa autossa voi nukkua, miten käy hotellibisneksen?

Henry Tirri on tehnyt huiman uran tiede- ja yritysmaailmassa. Hän sanoo, ettei digitalisaatio säästä ketään. ”Jos haluaa, että firma on olemassa 50 vuoden kuluttua, pitää välittää siitä, mitä digitalisaatio tuo mukanaan.”

Reetta Räty, 15.08.2018

Viralliset tittelit kertovat, että Henry Tirri on tietojenkäsittelytieteen tohtori, Chief Technology Officer ja Executive Vice President InterDigital, Inc:ssa. 

LinkedIn-profiilin suositukset kertovat, että hän on myös esimerkiksi Nokian entinen teknologiajohtaja ja poikkeuksellinen visionääri:  “Henry is absolutely one of the smartest people I know.” ”Henry has had an extraordinary career at Nokia, initially joining as a Research Fellow to ultimately becoming the company's CTO.” “Henry is a true technology visionary, understanding the ultimate impact of new technical inventions before most of us do.”

Yksinkertaisinta on ajatella, että digitalisaatiossa tuodaan tietotekniikkaa laitteisiin ja toimintoihin, joissa sitä ei ole ennen ollut.”

Aalto-yliopiston onneksi Henry Tirri toimii myös Executive in Residence -tehtävässä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Nyt hän vastaa Skype-puheluun toimistollaan New Yorkin Long Islandilla.

”Olen eräänlainen hybridi: technologist who knows business”, hän itse kuvaa yliopistojen ja bisneksen välillä liikkuessa syntynyttä ammatti-identiteettiään. Tirri on viettänyt noin puolet työelämästään akateemisessa maailmassa, toisen puolen liike-elämässä.  Kuten muitakin teknologia-alan guruja, häntä pyydetään jatkuvasti puhumaan digitaalisesta transformaatiosta ja tekoälystä.

”Ehkä olennaisin piirre muutoksessa on sen nopeus”, Tirri sanoo. Hän huomauttaa, että digitalisaatio ei ole sanana kovin tarkka, päinvastoin. ”Mitä tahansa digitalisaatio tarkoittaakaan, yksinkertaisinta on ajatella, että siinä tuodaan tietotekniikkaa laitteisiin ja toimintoihin, joissa sitä ei ole ennen ollut. Raha on digitalisoitunut kauan aikaa sitten, matkatoimistot menivät. Musiikki, kirjat, videot on muutettu digitaaliseen muotoon… vastaavasti iso joukko muita palvelualan toimintoja muuttuu.”

Miten käy hotellien, kun auton kyydissä voi nukkua?

Kun Tirri puhuu liikkumisen digitalisoitumisesta, tulee näkyväksi Tirrin ajatus siitä, että ”bitit syövät atomit”. Fyysinen digitalisoituu. Auto- ja kuljetusalan muutoksen seuraukset eivät ole tieteisfantasiaa, vaan konkretiaa: parkkitila lisääntyy, parkkisakkoja tulee vähemmän, samoin onnettomuuksia. Keskustan liiketilan arvo voi laskea, kun paikasta toiseen liikkuminen helpottuu. Autoja saattaa olla enemmän kuin nyt, hotelleja taas vähemmän, koska itsestään ajavassa autossa voi yöpyä.

Autosta tulee tietoverkkojen päätelaite, joka kerää valtavasti tietoa ympäriltään.”

Kuten musiikissa, pankkialalla tai mediassa, autoalallakin liiketoimintamallit muuttuvat. Tirri sanoo, että autosta tulee tietoverkkojen päätelaite, joka kerää valtavasti tietoa ympäriltään. Tätä kerättyä tietoa tullaan käyttämään muihinkin kuin itse autojen ja liikenteen sovelluksiin - ihan kuten matkapuhelintenkin keräämää tietoa. Muutos vie ja tuo liiketoimintamahdollisuuksia: digitalisaatio sai sanomalehdet vaikeuksiin, mutta kun autoa ei tarvitse ajaa itse, vapautuu aikaa esimerkiksi median käyttämiseen.

”Kun bitit syövät atomit, syntyy mahdollisuus muuttaa fyysisiä laitteita sen jälkeen, kun ne on jo myyty. Esimerkiksi auto voidaan päivittää. Tämä tuo toimialalle mukanaan tietotekniikan Mooren lain, jonka mahdollistama kehityksen nopeus on suurin uhka perinteisille yrityksille. Digitalisoituvien teollisuusalojen toimijat eivät pysy muutoksen nopeudessa mukana, ja niiden kilpailukyky heikkenee .”

Ymmärrätkö alasi uusia toimijoita?

Mitä käsillä oleva muutos merkitsee johtamiselle?

Tirri vastaa kysymyksiin miniluennolla. Hän puhuu nopeasti ja eloisasti.

”Suojatyöliiketoimintaa ei oikein enää ole. Kukaan, joka yrittää vain pysyä paikallaan ja pyrkiä vähän parantamaan, ei tule menestymään, vaan tulee ajan mukana disroptuiduksi. Jos haluaa, että yritys on olemassa 50 vuoden kuluttua, on välitettävä siitä, mitä digitalisaatio tuo mukanaan.”

Varsinkin jos omat tuotekehitysresurssit ovat pienet, pitäisi olla avoin, kerätä ulkopuolisten tahojen näkemyksiä omasta liiketoiminnasta ja sen muutoksista. Hyvän johdon tulisi pysyä ajan tasalla, tai pikemminkin aikaansa edellä. Johdon pitää miettiä, mikä on mahdollista, mikä kaikki voi muuttua. ”Mahdollisuudet muuttuvat kilpailijoiden mahdollisuuksiksi, jos niitä ei itse käytä.”

Osalla on aikamoinen henkinen muutos edessä, että oppii, kuinka tärkeää kuunteleminen on.”

Tirri uskoo, että kaikissa tilanteissa pitää kuunnella nöyrästi ulkopuolisia tahoja - asiakkaita, liiketoimintapartnereita, alan järjestöjä, asiantuntijoita. Tämä on tarpeellista, jotta saisi käsityksen siitä, mihin oma liiketoiminta-alue on menossa. ”Tarvitaan strategista ymmärrystä teknologian vaikutuksista  ja käsitys siitä, mihin kilpailijat ovat menossa. Korkeakoulujen tarjoama asiantuntemus on tähän yksi kanava, mutta ei ainoa.”

Tirrin mielestä nykyajan johtajan pitää olla verkottuneena oman liiketoiminnan muihin toimijoihin, ja lisäksi ymmärtää erityisesti uusien kilpailijoiden toimintaa. Nuorille, nälkäisille ja vahvatahtoisille uranousijoille voi olla erityisen vaikea paikka, kun täytyy kuunnella nöyrästi muita.

”Aika suljettua mieltä näkee. Defensiivisiä näkemyksiä ja torjuntaa, joka perustuu väärään näkemykseen siitä, että kuunteleminen heikentäisi muiden kuvaa omasta asiantuntemuksesta. Osalla on aikamoinen henkinen muutos edessä, että oppii, kuinka tärkeää kuunteleminen on.”

Hänen mielestään myös yhteistyötä tulisi lisätä ja sen vuoksi tekoälyllä tarvittaisiin oma CERN. Lue lisää tästä ajatuksesta.

Henry Tirri toimii Executive in Residence -tehtävässä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän oli mukana Aalto EE:n Digital Summitissa, johon kuuluu myös verkkokurssi. Aalto EE:ltä löytyy ohjelmia eri digitalisaation mukanaan tuomiin haasteisiin johtajille sekä Aalto PRO:lta asiantuntijoille ja päälliköille.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Kun itsestään liikkuvassa autossa voi nukkua, miten käy hotellibisneksen?

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Käytämme tietojasi markkinoinnissa, jotta voimme pitää sinut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseemme sinua edistämään uraasi. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojapolitiikka.